ramin(janaghaee)

۱۰ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۳ ثبت شده است

۲۸ اردیبهشت ماه سالروز اولین تحریم نفتی ایران است. تحریمی که برای اولین بار، دولت را مجبور به استفاده از سیاست های انقباضی در اقتصاد ایران کرد.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از مجله مهر، تحریم با یک بیانیه. بیانیه ای کوتاه از طرف دولت امریکا که اردیبهشت ۱۳۳۰ منتشر شد و در آن اعلام شده بود که شرکت‌های نفتی امریکا مایل به مشارکت در فعالیت‌های نفتی ایران نیستند.

این اولین تحریم نفتی در تاریخ ایران بود که دولت محمد مصدق را با بحران‌های داخلی و خارجی مواجه کرد و به گفته برخی ناظران سیاسی یه یکی از دلایل اصلی کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تبدیل شد.

با آغاز نخست وزیری محمد مصدق در اردیبهشت ۱۳۳۰ شمسی، یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های دولت او، اجرای قانون ملی کردن صنعت نفت ایران بود؛ قانونی که ۱۷ اسفند ۱۳۲۹ در مجلس شورای ملی و ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ در مجلس سنا تصویب شد.

متن پیشنهاد مصوب که به امضای اعضای کمیسیون مخصوص نفت در مجلس شورای ملی رسید این بود: «به نام سعادت ملت ایران و به منظور کمک به تامین صلح جهانی، امضا کنندگان ذیل پیشنهاد می‌نماییم که صنعت نفت ایران در تمام مناطق کشور بدون استثنا ملی اعلام شود. یعنی تمام عملیات اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری در دست دولت قرار گیرد.»

 

سیاست انگلستان: گفتگو، تهدید نظامی، تحریم

پس از آن بود که دولت انگلستان برای حفاظت از منافع مالی افسانه‌ای خود در صنعت نفت ایران، دست به هر اقدامی زد. قطع روابط سیاسی انگلیس با ایران، صدور بیانیه از سوی سفیر کبیر انگلستان و دولت امریکا علیه ایران و نامشروع خواندن ملی کردن صنعت نفت ایران از سوی انگلستان، از اولین واکنش‌های بریتانیا بود.

پس از شکست انگلستان در راهکار دیپلماتیک، و ارائه پیشنهاد برقراری قرارداد ۵۰-۵۰ که از نظر دولت ایران مخالف قانون ملی شدن صنعت نفت اعلام شد، و همچنین توسل بی‌نتیجه به مراجع بین‌المللی، دولت انگلستان از ۴ تیر ۱۳۳۰ تهدید نظامی را آغاز کرد.

مصدق در کنار فرستاده دولت انگلستان. خنده هایی که خیلی زود تمام شد و انگلستان، نفت ایران را تحریم کرد

حضور رزم‌ناوهای بریتانیا در آبادان و آب‌های سرزمینی ایران به طور بی‌سابقه‌ای شدت گرفت.

آخرین تلاش انگلستان برای مقابله با ملی شدن صنعت نفت، تحریم نفت ایران بود. دولت انگلیس اعلام کرد دولت‌ها و شرکت‌هایی که اقدام به خرید نفت ایران کنند را تحت تعقیب قضایی قرار خواهد داد. در نتیجه بسیاری از کشورها تمایل خود برای خرید نفت ایران را از دست دادند.

ضرر هنگفت بریتانیا؛ ماهانه ۴۰ میلیون دلار

اطلاعیه دولت امریکا مبنی بر خودداری از بستن قرارداد خرید نفت از ایران، یکی از پیامدهای ناگوار تحریم نفت ایران از سوی دولت انگلستان بود.

کارشناسان ایرانی صنعت نفت به دلیل دور ماندن از تصمیم‌سازی‌های کلان در شرکت نفت، اطلاعات کافی درباره فروش نفت در بازارهای جهانی نداشتند و دولت انگلستان با همکاری شرکت‌های نفتی امریکایی، ۳۰ میلیون تن کسری تولید نفت ایران را با افزایش سطح تولید کشورهای کویت، عراق و عربستان جبران کرد.

با این حال دولت انگلستان در پی ملی شدن صنعت نفت ایران، با تنگنای بسیار گسترده مالی مواجه شد؛ چرا که ماهانه حدود ۴۰ میلیون دلار درآمد ارزی حاصل از فروش نفت ایران را از دست داد.

خوشبینی سبک‌سرانه مصدق، مکی و بقایی

دکتر محمد مصدق و اعضای کمیسیون ویژه نفت که تصمیم‌گیران اصلی ملی شدن صنعت نفت ایران بودند، در ابتدا خوشبینی زایدالوصفی نسبت به پیامدهای اقدام انقلابی خود داشتند. حسین مکی در جلسه کمیسیون نفت در ۱۹ بهمن ۱۳۲۹، و مظفر بقایی در نشست ۲ دی ۱۳۲۹ در مجلس شورای ملی، فروش و استحصال نفت را کاری آسان می‌دانستند.

مصدق نیز در ۲۶ آذر ۱۳۲۹ در مجلس، ملی شدن نفت را «ساده» دانست و گفت: «حقیقت این است که کشور ایران دچار هیچگونه ضرر اقتصادی و ارزی در اثر ملی کردن نفت نخواهد شد.»

تحریم نفت ایران و خروج مهندسان انگلیسی، یکی از دلایل بحرانی نفتی بود که به «بحران آبادان» معروف شد

 

با این حال تنها پس از گذشت ۴ ماه و رویارویی دولت مصدق با بحران ارزی و کاهش درآمدهای حاصل از فروش نفت، اجرای سیاست «اقتصاد بدون نفت» از اواخر مرداد ۱۳۳۰ آغاز شد. قطع درآمد ارزی کشور، بحران بازرگانی خارجی، بحران و رکود صنایع و انحطاط کشاورزی، کسری روزافزون بودجه، تورم و افزایش روزافزون قیمت‌ها مسائلی بود که دولت را مجبور به اتخاذ سیاست‌های انقباضی کرد.

از ۴ شهریور ۱۳۳۰، دولت تنها برای واردات کالاهای بسیار ضروری مانند قند و لوازم صنعتی ارز رسمی اختصاص داد.

استفاده از موجودی حساب پشتوانه ارزی برای تقویت صنایع کشور، استقراض از صندوق بین‌المللی پول، مذاکره برای انجام معاملات پایاپای با لهستان، ایتالیا، مجارستان، سوئد، پاکستان، هندوستان، افغانستان و ژاپن، بخشی از برنامه‌هایی بود که دولت مصدق برای عبور از بحران ارزی اجرا کرد.

رفع کسری بودجه، کوشش برای مهار تورم، افزایش صادرات و ایجاد بانک صادرات برای تشویق و توسعه صادرات و گسترش و بهبود کشاورزی، بخشی دیگر از این برنامه‌ها بوددولت محمد مصدق برای کاستن از فشار بر اقشار ضعیف نیز قوانینی از جمله «کمک ترمیم حقوق دبیران و آموزگاران» و قانون «اضافه حقوق مستخدمین دون‌پایه» را از تصویب مجلس گذراند.

سرنوشت «اقتصاد بدون نفت» به کجا رسید؟

بی‌برنامگی اقتصادی دولت مصدق و عدم پیش‌بینی درباره امکان تحریم نفتی از سوی دولت انگلیس و هم‌پیمانان آن سبب شد در ۴ ماه اول زمامداری او، منابع ارزی فراوانی حیف و میل شود، اما از ابتدای شهریور ۱۳۳۰ همه سیاست‌های اقتصادی دولت در راستای جبران پیامدهای تحریم نفتی سامان داده شد.مصدق با وجود اشتباهات بسیار بزرگ خود از جمله انحلال مستبدانه مجلس هفدهم، توانست با بحران ارزی گسترده مبارزه کند و ایده «اقتصاد بدون نفت» را دست‌کم اندکی به پیش برد.

پافشاری بر منافع ملی، تقویت اقتصاد و صنایع داخلی، افزایش صادرات غیرنفتی، توجه به زندگی اقشار کم‌درآمد، کاهش هزینه‌های جاری دولت و همچنین کاهش تورم گرچه سرانجام دولت محمد مصدق را واژگون کرد، اما همچنان تجربه‌ای است در برابر دولتمردان فعلی تا برای گذر از تحریم‌های کمرشکن و ظالمانه، برنامه اقتصادی روشن داشته باشند و بی‌تدبیری‌های گذشته را تکرار نکنند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۳:۰۶
0

رهبر معظم انقلاب اسلامی سیاست‎های کلی جمعیّت را ابلاغ کردند

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی سیاست های کلی «جمعیّت» را که براساس بند یک اصل 110 قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، ابلاغ کردند.

به گزارش گروه سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی سیاست های کلی «جمعیّت» را که براساس بند یک اصل 110 قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، ابلاغ کردند.

 

متن ابلاغیه رهبر انقلاب به رؤسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به شرح زیر است:


بسم الله الرّحمن الرّحیم

با عنایت به اهمیّت مقوله جمعیّت در اقتدار ملّی؛ و با توجه به پویندگی، بالندگی و جوانی جمعیّت کنونی کشور به عنوان یک فرصت و امتیاز؛ و در جهت جبران کاهش نرخ رشد جمعیّت و نرخ باروری در سال‌های گذشته، سیاست‌های کلی جمعیّت ابلاغ می‌گردد. با در نظر داشتن نقش ایجابی عامل جمعیّت در پیشرفت کشور، لازم است برنامه‌ریزی‌های جامع برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور متناسب با سیاست‌های جمعیّتی انجام گیرد. همچنین ضروری است با هماهنگی و تقسیم کار بین ارکان نظام و دستگاه‌های ذیربط در این زمینه، اقدامات لازم با دقّت، سرعت و قوّت صورت گیرد و نتایج رصد مستمر اجرای سیاست‌ها گزارش شود.


سیّدعلی خامنه‌ای


30/اردیبهشت/1393

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم
«سیاست‌های کلی جمعیّت»

1- ارتقاء پویایی، بالندگی و جوانی جمعیّت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی.


2- رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج‌های جوان و توانمندسازی آنان در تأمین هزینه‌های زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد.


3- اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران بویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان و تقویت نهادها و مؤسسات حمایتی ذی‌ربط.


4- تحکیم بنیان و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزش‌های عمومی در باره اصالت کانون خانواده و فرزند پروری و با تأکید بر آموزش‌ مهارت‌های زندگی و ارتباطی و ارائه خدمات مشاوره‌ای بر مبنای فرهنگ و ارزش‌های اسلامی- ایرانی و توسعه و تقویت نظام تأمین اجتماعی، خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های پزشکی در جهت سلامت باروری و فرزندآوری.


5- ترویج و نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی- ایرانی و مقابله با ابعاد نامطلوب سبک زندگی غربی.


6- ارتقاء امید به زندگی، تأمین سلامت و تغذیه سالم جمعیّت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، بویژه اعتیاد، سوانح، آلودگی‌های زیست محیطی و بیماری‌ها.


7- فرهنگ سازی برای احترام و تکریم سالمندان و ایجاد شرایط لازم برای تأمین سلامت و نگهداری آنان در خانواده و پیش‌بینی ساز و کار لازم برای بهره‌مندی از تجارب و توانمندی‌های سالمندان در عرصه‌های مناسب.


8- توانمندسازی جمعیّت در سن کار با فرهنگ سازی و اصلاح، تقویت و سازگار کردن نظامات تربیتی و آموزش‌های عمومی، کارآفرینی، فنی ـ حرفه‌ای و تخصصی با نیازهای جامعه و استعدادها و علایق آنان در جهت ایجاد اشتغال مؤثر و مولّد.


9- باز توزیع فضایی و جغرافیایی جمعیّت، متناسب با ظرفیت زیستی با تأکید بر تأمین آب با هدف توزیع متعادل و کاهش فشار جمعیّتی.


10- حفظ و جذب جمعیّت در روستاها و مناطق مرزی و کم تراکم و ایجاد مراکز جدید جمعیّتی بویژه در جزایر و سواحل خلیج فارس و دریای عمان از طریق توسعه شبکه‌های زیربنایی، حمایت و تشویق سرمایه‌گذاری و ایجاد فضای کسب و کار با درآمد کافی.


11- مدیریت مهاجرت به داخل و خارج هماهنگ با سیاست‌های کلی جمعیّت با تدوین و اجرای ساز و کارهای مناسب.


12- تشویق ایرانیان خارج از کشور برای حضور و سرمایه گذاری، و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانایی‌های آنان.


13- تقویت مؤلفه‌های هویت‌بخش ملی (ایرانی، اسلامی، انقلابی) و ارتقاء وفاق و همگرایی اجتماعی در پهنه سرزمینی بویژه در میان مرزنشینان ؛ و ایرانیان خارج از کشور.


14- رصد مستمر سیاست‌های جمعیّتی در ابعاد کمّی و کیفی با ایجاد ساز و کار مناسب و تدوین شاخص‌های بومی توسعه انسانی و انجام پژوهش‌های جمعیّتی و توسعه انسانی.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۱:۴۸
0

تحریم عامل شناخت خود

وقتی که یک جامعه از خودش شناخت نداشته باشد نه میتواند از توانایی های خودش استفاده کند و نه میتواند نقاط ضعف خود رو بپوشاند.

تحریم مثل یک زلزله هست که یک ارزیابی میدهد و اثبات میکند که کدام ساختار ها ضعیف هستند و کدام ساختار ها قدرتمند هستند.

بعد از تحریم نقاط ضعف و توانایی ها و پتانسیل ها را برای جامعه تحریم شده روشن میکند.

وقتی که از خودمان شناخت داشته باشیم میتوانیم بهترین اقدام رو انجام بدیم.

درضمن تحریم اقدامات گذشته ما رو ارزیابی میکنه

                                                

                                                                       رامین جان آقایی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۲:۱۵
0

رهبر انقلاب در دیدار کارگران؛

هرجا روی پای خود بایستیم و قوی شویم، قلدرها مجبورند مودبانه برخورد کنند

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در بازدید از یکی از کارخانجات صنعتی، تاکید کردند: رفتارهای غیرمنطقی قلدرهای جهان در مقابل جمهوری اسلامی تابعی از ضعف و قدرت ماست و هر جا روی پای خود بایستیم و قوی شویم آنها مجبورند که مودبانه و منطقی برخورد کنند.

در آستانه روز کار و کارگر، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) با حضور در شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا)، از نمایشگاه توانمندی‌های متخصصان، کارشناسان و کارگران این گروه صنعتی در زمینه های طراحی و ساخت صنایع نیروگاهی، نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع ریلی بازدید و با هزاران نفر از کارگران این مجموعه دیدار کردند.

بازدید مقام معظم رهبری از کارخانجات مپنا

ایشان سپس در جمع پر شور کارگران، مدیران، طراحان و برنامه ریزان مپنا و صدها نفر از کارگران چند واحد تولیدی دیگر، تکریم و احترام جامعه کارگری و همه نقش آفرینان عرصه تولید را ضرورتی برخاسته از متن اسلام خواندند و با اشاره به هوش و استعداد تحسین برانگیز ملت ایران تأکید کردند: عزم ملی و مدیریت جهادی، نه فقط شعار سال جاری بلکه شعار همیشگی ما و تجلی هویت و حیثیت و آینده درخشان این کشور است.

در جریان بازدید رهبر انقلاب اسلامی از نمایشگاه گروه مپنا و در آستانه آغاز ماه رجب و میلاد حضرت امام محمد باقر علیه السلام، بهره برداری از نیروگاه نجف اشرف که بدست متخصصان مپنا طراحی و ساخته شده است، آغاز شد.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین به مدت یک و نیم ساعت از نمایشگاه توانمندی های مپنا در بخش های مختلف بازدید کردند. در این نمایشگاه توانمندی های متخصصان و کارشناسان مپنا در خصوص ساخت و نصب توربین ها و نیروگاه های بادی، ساخت انواع بویلرهای صنعتی، ساخت و تعمیر توربین ها و ژنراتورها، ساخت کمپرسورهای صنعتی، ساخت سیستم های کنترل، ساخت قطعات چاه های نفت و پمپ های آنها، ساخت دکل های دریایی، طراحی تولید آب شیرین از آب دریا، طراحی و ساخت لوکوموتیو، و احداث و توسعه و تعمیرات ریلی و روند تحقیق و توسعه در مپنا، به نمایش گذاشته شده بود.

بازدید مقام معظم رهبری از کارخانجات مپنا

بازدید مقام معظم رهبری از کارخانجات مپنا


ایشان پس از بازدید از نمایشگاه دستاوردهای این مجموعه «تولیدی، صنعتی و اقتصادی»، در جمع صمیمی حدود هزاران نفر از کارگران و دیگر فعالان عرصه کار و تلاش، با اشاره به نزدیک بودن ماه پربرکت و زیبای رجب، این ماه را ماه بندگی و توجه و تذکر خواندند و ابراز امیدواری کردند ملت ایران در پرتو کمک ها و هدایتهای پروردگار کریم، گامهای بلندتری بردارد.
ایشان حضور در جمع کارگران را دیداری همیشه جذاب و خرسند کننده خواندند و افزودند: این خرسندی، امروز با بازدید از پیشرفتهای مجموعه مپنا، مضاعف شد.

رهبر انقلاب با تأکید مجدد بر اعتقاد عمیق خویش درباره ضرورت تکریم کار و کارگر در فرهنگ عمومی جامعه، افزودند: "اصل کار و تلاش" در اسلام مورد احترام است و توجه اسلام به حقوق و منزلت کارگر و همه فعالان بخش تولید نیز بر همین نگاه مترقی و پیشرو استوار است.

حضرت آیت الله خامنه ای نگاه مخاصمه آمیز و مبتنی بر تزاحم و تضاد کارگر و کارفرما را نگاهی مشترک میان مارکسیسم و تفکرات غربی خواندند و با رد این نگرش غلط خاطرنشان کردند: اسلام در همه زمینه ها از جمله درباره مسائل کارگری و تولید، اصل را بر احترام و تعامل و تعاون قرار می دهد و این نگاه اصیل، باید در همه عرصه های اجتماعی و اقتصادی، ملاک و مبنا قرار گیرد.

دومین نکته ای که رهبر انقلاب در جمع کارگران و مسئولان مپنا و چند مجموعه تولیدی دیگر مورد تأکید قرار دادند کارآمدی ناشی از تکیه بر "دانش و هوش و پشتکار و ابتکار و عزم راسخ" بود.
ایشان خاطرنشان کردند: این حقیقت زیبا که امروز جلوه هایی از آن را در بازدید از مپنا مشاهده کردیم نشان می دهد که عزم ملی و مدیریت جهادی، نه فقط شعار امسال بلکه شعاری همیشگی و رمز هویت و حیثیت و آینده درخشان کشور ماست.
ایشان رشد اقتصادی را بدون رشد فرهنگی نه ممکن و نه مفید خواندند و افزودند: به همین دلیل شعار امسال، شعار زندگی و شعار همیشگی ماست.

حضرت آیت الله خامنه ای، اوجگیری اقتصاد و فرهنگ کشور را نیازمند تکیه بر عزم ملی و مدیریت جهادی برشمردند و افزودند: اگر این هدف تحقق یابد هیچ کس جسارت تحقیر این ملت را به خود راه نخواهد داد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تحقیر ملت ایران در دوران قبل از انقلاب، خاطرنشان کردند: روزگاری که اروپا و غرب در جهل واقعی بودند ایران متمدن و پرافتخار، شخصیتهای عظیم علمی و فرهنگی به جامعه بشری هدیه می کرد اما همین غرب غارتگر به واسطه حقارت سردمداران طاغوت، بر اقتصاد و سیاست و مسائل اجتماعی ایران، مسلط شد و این واقعیت تلخ برای ایران برخوردار از تمدن کهن و میراث فرهنگی عمیق، یک تحقیر بزرگ بود.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به پایان دوران تحقیر ملت پس از پیروزی انقلاب اسلامی تأکید کردند: اگر ملت ایران می خواهد به جایگاه والا و شایسته «اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی» خود در جهان دست یابد و به مرجع پیشرفتهای علمی بشر مبدل شود باید در همه زمینه ها به دانش، هوش، قدرت تحرک، ابتکار و عزم راسخ تکیه کند.

رهبر انقلاب با اشاره به ظهور آثار مبارک خودباوری در بخشهای مختلف جامعه افزودند: این واقعیتهای شوق آفرین نشان می دهد که شعار اساسی امام راحل یعنی «ما می توانیم»، شعاری لفظی نیست بلکه حقیقتاً قابل تحقق است.
ایشان با اشاره به تردید برخی افراد درباره قدرت و توانایی جوانان کشور خاطرنشان کردند: دستیابی ایران به رتبه ششم سازندگان نیروگاههای گازی، یک مثال کوچک از تواناییهای عظیم نیروهای انسانی کشور است که در دوران جنگ و تحریم های دشوار جوانه زد و اکنون در عرصه های فراوان به بار نشسته است.

حضرت آیت الله خامنه ای خطاب به نقش آفرینان و فعالان عرصه های مختلف تأکید کردند: توقع از خود را به ده برابر سطح پیشرفت فعلی افزایش دهید که یقیناً این سطح از پیشرفت نیز دست یافتنی است.

رهبر انقلاب در بخش دیگری از سخنانشان دستاوردهای مجموعه مپنا را، هم برای کشور و هم برای شاغلان و فعالان این مجموعه، باعث مباهات دانستند و افزودند: بخشهای مختلف دولتی باید اینگونه مجموعه ها را پشتیبانی کنند.
ایشان حمایت از تولید داخلی را از ارکان اقتصاد مقاومتی برشمردند و افزودند: در پرتو این سیاست، دستگاههای دولتی باید ضمن حمایت از تولیدگران برای محصولات آنها بازار بوجود آورند و واردات محصولات مشابه خارجی را به دقت کنترل کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به یک رکن دیگر اقتصاد مقاومتی یعنی «درون زایی و برون گرایی» افزودند: باید از درون رشد کنیم و بجوشیم اما با برون گرایی، در بازارهای جهانی نیز فعال و مؤثر باشیم.

ایشان خود باوری، اعتماد به نفس و اعتماد به کمکهای الهی را عوامل مهم مدیریت جهادی خواندند و افزودند: توکل به پروردگار و درخواست کمک از او، یقیناً عنایت و یاری الهی را حتی از راههایی که در محاسبات قابل پیش بینی نیست جلب می کند.

رهبر انقلاب، تکیه بر شرکتها و مجموعه های دانش بنیان را از دیگر ارکان اقتصاد مقاومتی برشمردند و با اشاره به ضرورت حمایت دولت از این مجموعه ها افزودند: پیشرفتها نباید انسان را قانع و متوقف کند بلکه باید مشوق پیشرفتهای بیشتر و طی کردن راههای نرفته و میان بر شود.


تأکید بر تحقیق و توسعه در مجموعه های تولیدی – اقتصادی و مرتبط کردن ظرفیتهای بخشهای مختلف کشور از جمله واحدهای صنعتی و دانشگاهی، دو نکته دیگری بود که رهبر انقلاب آنها را ضروری خواندند.
ایشان توانایی در هر بخشی از کشور را موجب از بین رفتن اجباری تحریم ها خواندند و خاطرنشان کردند: در هر عرصه ای که پیشرفت کنیم، طرف مقابل بیشتر درک می کند که تحریم کار لغو و بیهوده ای است.

رهبر انقلاب با بیان مثالی برای این واقعیت افزودند: زمانی که برای نیروگاه تحقیقاتی تهران و تولید رادیو داروهای مورد نیاز مردم به اورانیوم غنی شده 20 درصد نیاز داشتیم و حاضر بودیم آن را بخریم قلدرهای دنیا و در رأس آنها آمریکا با انواع حیل، اشکال تراشی کردند.

ایشان افزودند: هنگامی که جمهوری اسلامی عزم خود را برای تولید اورانیوم 20 درصد جزم کرد، آنها باور نمی کردند اما اکنون که دانشمندان جوان میهن توانسته اند با هوش و ابتکار خود و در پرتو مدیریتهای خوب به این فناوری دست یابند و حتی میله و صفحه سوخت تهیه کنند همه قدرتهای جهان می گویند، حاضریم به شما بفروشیم، تولید نکنید.

رهبر انقلاب دنیا را گرفتار بداَدایی ها و بازیهای قدرتها خواندند و تأکید کردند: رفتارهای غیرمنطقی قلدرهای جهان در مقابل جمهوری اسلامی تابعی از ضعف و قدرت ماست و هر جا روی پای خود بایستیم و قوی شویم آنها مجبورند که مؤدبانه و منطقی برخورد کنند که توجه به این واقعیت کلید حل همه مشکلات کشور است.

بازدید مقام معظم رهبری از کارخانجات مپنا

بازدید مقام معظم رهبری از کارخانجات مپنا

بازدید مقام معظم رهبری از کارخانجات مپنا


در این دیدار همچنین آقای ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سخنانی با اشاره به اهمیت حرکت کشور در جهت تولید دانش بنیان گفت: کارگران، سپاهیان رزم اقتصاد مقاومتی هستند و امروز کارگران ایرانی، دانش محور شده اند.
وی با اشاره به نامگذاری امسال به اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی و یادآوری حضور کارگران در صحنه های مختلف انقلاب اسلامی اظهار داشت: راهی جز ترجمان همه سیاست های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بر اساس اقتصاد مقاومتی نداریم.
آقای ربیعی تحقق عدالت اجتماعی را از اهداف بنیادین انقلاب اسلامی دانست و افزود: امروز رابطه دولت با گروه ها و نهادهای کارگری منسجم است.


در ابتدای این دیدار، رهبر انقلاب اسلامی در جمع تعدادی از مدیران و متخصصان گروه صنعتی مپنا حضور یافتند و مهندس چیت چیان وزیر نیرو گزارشی از توانمندی های گروه صنعتی مپنا ارائه کرد.

بازدید مقام معظم رهبری از کارخانجات مپنا

بازدید مقام معظم رهبری از کارخانجات مپنا


 وزیر نیرو گفت: بیش از یک سوم نیروگاههای کشور که ظرفیت آنها بالغ بر 24 هزار مگاوات است، در کارخانجات شرکت مپنا ساخته شده اند.
آقای چیت چیان، تاسیس این شرکت در سال 1371 و توانمندی های کنونی آن را نمونه ای عینی از مدیریت جهادی برشمرد و افزود: بهره مندی از فناوری های جدید و ارتقای فناوری، گسترش فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی، استفاده از انرژی های تجدید پذیر و ورود به مرحله ساخت نیروگاههای نسل جدید از جمله اقدامات و تلاش های این گروه صنعتی بزرگ است.

مهندس علی آبادی مدیرعامل شرکت مپنا نیز گزارشی از این شرکت بیان کرد و با اشاره به انحصاری بودن ساخت تجهیزات نیروگاهی، در آمریکا و چند کشور اروپایی، گفت: شرکت مپنا با استفاده از توانمندی متخصصان و کارشناسان داخلی، اکنون ششمین تجهیزات ساز نیروگاهها در جهان است.
وی با اشاره به تحقیق و توسعه در مپنا و استفاده از فناوری های نوین، افزود: شرکت مپنا اکنون در بخش های برق، نفت و گاز، حمل و نقل، تولید آب شیرین و حوزه انرژی های تجدید پذیر وارد شده و به پیشرفتهای زیادی هم دست پیدا کرده است.
حضرت آیت الله خامنه ای نیز در سخنان کوتاهی، شکل گیری شرکت مپنا و دستیابی آن به توانمندی های قابل توجه را نتیجه سه عنصر «علم، عزم راسخ و هنر» دانستند و تاکید کردند: باید این سه عنصر حفظ و تقویت شوند.

 

بازدید مقام معظم رهبری از کارخانجات مپنا

 

بازدید مقام معظم رهبری از کارخانجات مپنا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۵:۲۲
0

"در تمام طول راه بازگشت (از طبس ) احساس پوچی و پژمردگی می‌کردم. آه. آه. یأس بر وجودم سایه افکنده بود. گریه‌ام گرفت. این موقعی بود که نشستم و با تمام وجود گفتم: یا عیسی مسیح، تو می‌دانی که چه گندی به بار آمده است.

ما واقعا باعث شرمساری کشور بزرگمان (آمریکا) شدیم.خودم را بسیار حقیر احساس می‌کردم. نمی‌خواستم صحبت کنم، یا هیچ کار دیگری انجام دهیم؛ فقط احساس می‌کردم که دیگر آبرویی برایم باقی نمانده بود."

مطلب فوق عین مطلبی است که چارلی بکویت، فرمانده عملیات نافرجام طبس، در کتاب خود به نام "نیروی دلتا"[1] در مورد احساسش هنگام بازگشت از طبس به رشته تحریر در آورده است.

هامیلتون جوردن[2] رئیس کارکنان کاخ سفید در کتاب خود به نام "بحران"[3] در رابطه با آنچه در لحظه دریافت خبر برخورد هلیکوپتر و هواپیما در طبس در کاخ سفید گذشت می‌نویسد:

 " کارتر گوشی را برداشت و گفت: "دیوید (جونز) چه خبر؟"

ما حرفهای جونز را نمی‌شنیدیم. ولی حالت چهره کارتر و پریدگی رنگ او نشان می‌داد که خبرهای بدی می‌شنود. کارتر لحظه‌ای چشمانش را بست و در حالیکه به زحمت آب دهانش را قورت می‌داد پرسید: "آیا کسی هم مرده است؟"

همه ما به دهان او زل زده بودیم. چند ثانیه‌ بعد گفت: "می‌فهمم ... می‌فهمم" و گوشی تلفن را گذاشت. هیچکس سئوال نکرد تا اینکه خود کارتر پس از چند ثانیه سکوت گفت: "مصیبت تازه‌ای پیش آمده. یکی از هلیکوپترها به یک هواپیمای سی 130 خورده و آتش گرفته و احتمالا چند نفری هم کشته شده‌اند ..."[4]

هامیلتون جوردن در ادامه می‌نویسد:

            "تصور اینکه گروهی از داوطلبان نجات گروگانها، خود جان باخته و در یک بیابان دور در آنسوی دنیا به خاک هلاک افتاده‌اند، چون کابوسی بر فکر و روح من سنگینی می‌کرد. از اطاق کابینه بیرون آمدم تا کمی در هوای آزاد قسمت جنوبی کاخ قدم بزنم و افکار خود را منظم کنم، ولی هوای خفه و مرطوب بیرون بیشتر ناراحتم کرد. با حال تهوع به داخل کاخ برگشتم و به دستشویی خصوصی رئیس جمهور رفتم."[5]

کارتر در مورد لحظه دیدار با سرهنگ بکویت و گریه هر دو می‌گوید:[6]

"او با چشمان اشک آلود شروع به صحبت کرد و گفت: آقای رئیس جمهور. من می‌خواهم از طرف خود و اعضای گروه دلتا به مناسبت عدم موفقیت در انجام این ماموریت از شما و ملت آمریکا عذر خواهی کنم. من با شنیدن این حرف به گریه افتادم."

ماجرای اشغال لانه جاسوسی و حوادث مربوط به آن آنچنان تاثیر به سزایی داشت که کارتر در این ارتباط می‌گوید:

            " عجیب است که سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری این کشور بزرگ، نه در شیکاگو یا نیویورک، بلکه در تهران تعیین می‌شود!"

با این مقدمه، نکاتی از عملیات طبس، از کتاب نیروی دلتا فرمانده عملیات طبس نقل می‌گردد.

آنها در مسیر حرکت به سمت ایران در مصر و عمان توقف داشتند و قرار بود شب را در مصر به استراحت بپردازند. اما در مصر با آنچنان هجومی از سوی مگس‌ها مواجه می‌گردند که خواب را از آنها می‌رباید و این امر موجب خسته و خواب آلود بودن نیروهای عملیاتی دلتا هنگام عملیات در طبس می‌گردد.

بکویت در این ارتباط می‌نویسد:[7]

" بیرون پایگاه منظره‌ای دلگیر و بی پایان در گرمای آسمان بی ابر محو می‌شد. مگسها همه جا بودند و روی هر جنبنده‌ای و هر چیزی می‌نشستند و همه سعی می‌کردند بخوابند؛ اما با وجود هوای داغ و سوزان و یا هیجان ناشی از ماموریت، عده زیادی نتوانستند استراحت کنند."

هجوم مگسها به حدی بود که بکویت در مورد ترک مصر می‌نویسد:[8]

 

            " کسی از ترک مصر ناراحت نبود. مگسها و کثافت با پرواز توسط دو فروند سی 141 پشت سر گذارده شد."

در مورد خواب آلودگی نیروها عملیاتی دلتا در طبس، یعنی زمانی که باید همه در اوج بیداری باشند، بکویت در مورد یک عضو عملیات که در داخل هواپیمای سی 130 بود می‌نویسد:[9]

 

            "لحظاتی قبل از برخورد هلیکوپتر به آن (هواپیما) چرت می‌زد. هنگام انفجار، وی چرتش پاره شد و به صفی از افراد که در حال خروج از یکی از دریچه‌های هواپیما بودند پیوست. دود و آتش همه جا را فرا گرفته بود. موتورها هنوز کار می‌کردند. موتور هلیکوپتر هنوز کار می‌کرد و همچنان بدنه هواپیما را می‌شکافت و به داخل آن رخنه می‌کرد و هواپیما را به شدت تکان می‌داد. عضو مزبور ناگهان فکر کرده بود که هنگام چرت زدن وی، (هواپیمای) سی 130 به پرواز در آمده است و اکنون وقت عملیات پرش با چتر  است. وقتی نوبت او برای ترک هواپیما رسید، به طور خودکار وضعیت پرش با چتر را به خود گرفت و اقدام به سقوط آزاد کرد و مثل تپه روی زمین پهن شد. بعد از آن، همقطارش از او پرسیده بود که وقتی وی پرید، بدون چتر چکار می‌خواست بکند؟ او جواب داده بود: "نمی‌دانم، من در آن لحظه فقط فکر می‌کردم که باید بپرم."

گزارش هواشناسی در روز عملیات، مساعد بودن هوا را گزارش می‌کرد و بکویت که با هواپیما وارد ایران شده بود، در طبس شاهد هوای صاف بود بطوری که می‌نویسد:

            " هوا خنک و صاف بود و ستاره‌ها به سادگی قابل رویت بودند. نور ماه برای دیدن افرادی که سی چهل یارد دورتر ایستاده بودند، کافی بود."[10]

آنها منتظر هلیکوپترها بودند که باید یک ربع بعد از آنها وارد طبس می‌شدند. ولی از آنها خبری نمی‌شود. آنها در حقیقت در مسیر حرکت از عمان به ایران دچار طوفان شن عظیمی شده بودند. قرار بود 8 هلیکوپتر به طبس بیایند. ولی در نهایت فقط 6 هلیکوپتر به طبس رسیدند و دو تای آنها بر اثر شدت طوفان از میانه راه به عمان باز گشته بودند.

بکویت در ارتباط با گفتگویش با اولین خلبان هلیکوپتری که وارد طبس شده بود، می‌نویسد:[11]

            " چیزهایی که می‌گفت به قدری تاثر آور بود که اگر می‌توانستیم، هلیکوپترها را در بیابان می‌گذاشتیم و با سی 130‌ ها به خانه بر می‌گشتیم."

بکویت در رابطه با خلبان دومین هلیکوپتر که در طبس فرود آمده بود نوشته است:[12]       

            "او از هلیکوپتر دور شد، زیاد و تند صحبت می‌کرد و چیزهای وحشتناکی می‌گفت."

بکویت از قول او نقل می‌کند که:

            " من نمی‌دانم چه کسی در سطح من کارها را اداره می‌کند؛ اما اینقدر می‌توانم بگویم که برای لغو این عملیات باید همه چیز به دقت مد نظر قرار گیرد. نمی‌دانید بر من چه گذشته است. با بدترین طوفان شنی که تا کنون دیده بودم مواجه شدیم. بسیار دشوار بود. پیش خود فکر کردم مطمئن نیستم که بتوانیم عملیات را انجام دهیم. واقعا مطمئن نیستم که بتوانیم آن را انجام دهیم."

در حالی که 8 هلیکوپتر برای عملیات پیش بینی شده بود، فقط 6 هلیکوپتر به طبس رسیده بودند و این تعداد حداقل هلیکوپترهای مورد نیاز برای موفقیت در عملیات نجات گروگانها بود. اما یکی از هلیکوپترها نیز اعلام می‌کند که قادر به ترک طبس نیست. ماموریت با 5 هلیکوپتر ممکن نبود و بر اساس برنامه‌های از پیش تعیین شده در چنین صورتی چاره‌ای جز توقف عملیات نداشتند. آنها باید این هلیکوپتر را جا می‌گذاشتند و ایران را به سرعت ترک می‌کردند. دستور لغو عملیات توسط کارتر صادر می‌شود. طوفان شن کار خود را کرده و عملیات با شکست مواجه شده بود. ولی این افتضاح برای آمریکا کافی نبود و اراده خداوند متعال در حفاظت از انقلابی که حضرت امام(ره) رهبری آنرا بر عهده داشت، رسوایی بیشتری را برای آمریکا مقرر کرده بود.

خداوند با معجزه "طوفان شن" به یاری حکومت اسلامی آمده بود. شاید "مگسها" در مصر نیز ماموریت خود را انجام داده و استراحت را از نیروهای دلتا ربوده بودند. این دفعه نوبت "تند باد" بود که ماموریت الهی خویش را انجام دهد.

نیروهای دلتا عملیات فرار را آغاز می‌کنند. بکویت با تاکید بر اینکه "وقتی برای گریه نداشتم" در ارتباط با حادثه بعدی می‌نویسد:[13]

            " در میان تند باد، یکی از هلیکوپترها را دیدم که از زمین بلند شد و به سمت چپ کج شد و به آرامی به عقب خزید. سپس صدای مهیبی بلند شد. صدای انفجار بمب نبود. صدای شکستن نبود، صدای چیزی بود که با یک ضربه متلاشی شود. یک انفجار بنزین. گلوله آتشین آبی رنگی مثل بالون به هوا رفت. ظاهرا هلیکوپتر سرگرد شافر به ئی سی 130 که در شمالی‌ترین قسمت ایستاده بود و عنصر آبی را تازه سوار کرده بود، برخورد کرد. ... شعله‌های آتش تا ارتفاع سیصد، چهارصد پایی می‌رسید. هوا مثل روز روشن بود. ... در میان آتش، هلیکوپتر را می‌دیدم که به سمت چپ هواپیما برخورد کرده است. موشکهای ردی[14]  منفجر می‌شدند. گردونه‌های آتش مانند چهارم ژوئیه در آسمان می‌چرخیدند. مثل این بود که افراد درون گوی آتش حرکت می‌کردند."

 



پاورقی

[1]  - بکویت، چارلی، "نیروی دلتا"، ترجمه رضا فاضل زرندی، تهران، انتشارات امیر کبیر، چاپ اول، سال 1365، ص 433.

[2]  -                                        Hamilton Jordan

[3]  - هامیلتون جوردن، " بحران"، ترجمه محمود مشرقی، تهران، سازمان انتشارات هفته، چاپ دوم، تیرماه 1362.

[4]  -  بحران، ص 183.

[5]  -  همان.

[6]  - بحران، ص 175.

[7]  - نیروی دلتا، ص 406.

[8]  - همان، ص 409.

[9]  - همان، ص  455.

[10]  - همان، ص 415.

[11]  - همان، 442.

[12]  - همان، 423

[13]  - همان، ص 429.

[14]  - Redey

 این مطلب به نقل از سایت دکتر قدیری ابیانه www.ghadiri.ir می باشد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۳:۵۱
0

آسان سازی ازدواج در اولویت اقدامات نهادهای فرهنگی قرار گیرد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، حسن عباسی در نشست مشترک اندیشکده دین و زندگی و جبهه فرهنگی با عنوان انقلاب اسلامی، اقتصاد، فرهنگ و بحران جمعیت، اظهار کرد: هم‌اکنون برخی کشورها همانند دانمارک، ژاپن، سوئد، نروژ و آلمان از پیری و کاهش جمعیت جوان خود رنج می‌برند.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز ایران افزود: این مسئله سبب شده که کشوری همانند آلمان حتی نهادها و سازمان‌هایی را برای نگه داری از کودکان نامشروع و جلوگیری از سقط جنین زنان باردار تشکیل دهند.

آسان سازی ازدواج در اولویت اقدامات نهادهای فرهنگی قرار گیرد

آسان سازی ازدواج در اولویت اقدامات نهادهای فرهنگی قرار گیرد

عباسی گفت: کشورهایی همانند سنگاپور، کره جنوبی و روسیه و نیز کشورهای پیشرفته دنیا از هر راهی برای نجات از بحران پیری جمعیت خود استفاده می‌کنند.

وی بیان کرد: روانشناسان غربی همانند اریک اریکسون، ژان پیاژه و فروید نقشه راهی برای انسان منتشر کرده اند که گاه انسان را حیوانی غیرقابل اعتماد و گاهی انسان را حیوانی ناشناخته و یا شگفت انگیز نام می‌برند اما هیچ گاه از عنوان کردن حیوانیت انسان دست برنمی‌بردارند.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز ایران تصریح کرد: این در حالی بوده که پیام انقلاب اسلامی‌انسان سازی و تربیت انسان‌هایی همچون شهید باکری و بروجردی است و در همین حال نقشه راه آن را نمی‌دانیم.

وی افزود: لایه‌های روح انسان چهار بعد صدر، شقاف، قلب و فواد است و در این زمینه صدر محل شادی و اندوه، شقاف محل حب و بغض، قلب محل کفر و ایمان و فواد جزئی از وجود انسان و محل رویت حق و باطل است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: بنابراین باید والدین فرزندانی تربیت کنند که ثمره فوادشان باشد همانطور که حسن و حسین(ع) ثمره فواد حضرت زهرا(س) بودند چون حضرت فاطمه(ع) از صدر و شقاف و قلب خود گذشته تا به روئیت حقیقت برسد.

عباسی افزود: والدین باید از آداب نطفه گذاری باخبر باشند چون اگر کثرت جمعیت حاصل شده اما کودک متولد شده گل و سرشتی همانند شهدا را نداشته باشند به طور یقین پیامبر(ص) در روز قیامت به کثرت چنین امتی برخود نمی‌بالد.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز ایران بیان کرد: عشق‌های رنگین خیابانی، تمایلات جنسی، دیدن تصاویر مهیج جنسی برای رسیدن به قلیان جنسی به طور حتم با پیام انقلاب اسلامی‌سازگار نیست پس این مسئله بخشی از مهندسی فرهنگی و بحران جمعیت کشورمان است.

وی با اشاره به علت کاهش جمعیت در ایران گفت: با توجه به اینکه کشورمان تنها کشور دنیا است که تعداد دانشجویان دختر آن بیشتر از پسران است، سبب شده که همترازی بین دختران و پسران برقرار نشود.

عباسی افزود: جنبش فمینیستی از سال‌ها پیش به کشور ضربه زده است چون به گونه ای مسئله ازدواج در دختران را جا انداخته اند که دختران باید پس از گذراندن تحصیلات عالیه و رسیدن به شغل و درآمد ازدواج کنند.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز ایران تصریح کرد: این مسئله سبب شده که دختران با بالا رفتن سن، فرد همتراز و هم کفو خود را پیدا نکرده و در نتیجه به افسرگی دچار شوند در حالی که بهتر است تحصیل دختران پس از ازدواج و تشکیل زندگی باشد.

وی گفت: با توجه به اینکه دهه سوم زندگی  به علت اینکه ذهن کامل و جسم کامل است، بهترین دهه عمر محسوب می‌شود بنابراین والدین باید متوجه این نکته مهم که با سنت‌های اشتباه خود و مخالفت با ازدواج دختران در سنین پایین سد راه آنها نشوند.

عباسی بیان کرد: بنابراین نیاز به جهاد فرهنگی برای حل بحران جمعیت وجود دارد و در این رابطه هر روزی که دختران و پسرانی که امکان ازدواج نداشته و معصیت می‌کنند، والدین، صاحبان تریبون و اساتید و معلمان آنها مقصر هستند.

مسئول اندیشکده یقین گفت: به طور حتم نخستین اقدام برای حل بحران جمعیت اقدامات فرهنگی و آسان سازی ازدواج  و برداشتن موانع اداری مانند تغییر در خدمت سربازی است چون درعصر جنگ رسانه ای زندگی می‌کنیم و نیازی به زندگانی همانند ۸۰ سال پیش و تلف کردن ۲ سال از عمر پسران در خدمت وجود ندارد.

وی افزود: همه باید در حد توان خود برای حل بحران جمعیت کار فرهنگی انجام داد و در این زمینه دختران و پسران باید توقع خود را از همسر آینده خود کاهش داده و با حداقل امکانات زندگی خود را آغاز کنند این درحالی است که متاسفانه رسانه ملی با نشان دادن زندگانی‌های تجملی مانع از این کار می‌شود.

عباسی اظهار کرد: به طور حتم افراد افسرده ای که سن ازدواج آنها افزایش یافته توان فعالیت‌های اقتصادی را ندارند و تاثیر آن در فرهنگ نیز بسیار زیان بار است.

مسئول اندیشکده یقین افزود: این مسئله که ازدواج زیر ۱۸ سال و بالای ۳۵ سال ممنوع است از القا‌های فمینیست‌ها در ایران محسوب می‌شود.

عباسی افزود: بنابراین حل بحران جمعیت نیاز به کار فرهنگی و جدی گرفتن هدف گذاری‌های مقام معظم رهبری در این مسئله دارد و در این رابطه ارتقا کیفیت خانواده نیاز به عزم ملی دارد چون انسان همتراز انقلاب کسی است که نزدیک به عصمت انبیای الهی باشد.

وی گفت: به طور حتم حل بحران جمعیت کار دولت و مجلس نیست و باید با عزم ملی و وساطت بزرگان قوم و قبیله و محله  در امر ازدواج و آسان سازی آن باشیم در غیر این صورت همانند کشور ژاپن دچار پیری جمعیت می‌شویم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ ارديبهشت ۹۳ ، ۰۰:۰۰
0
از استراتژی تا تکنیک؛
«مسئله‌ زن از مسئله‌ خانواده قابل تفکیک نیست». اگر چنانچه کسى بخواهد مسئله‌ زن را جداى از مسئله‌ خانواده بحث کند، دچار اختلال در فهم و در تشخیصِ علاج خواهد شد. این دو را باید در کنار هم دید، با اینکه دو مسئله است.»
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۲:۰۳
0
بازخوانی شکست آمریکا؛
پروژه تسخیر لانه جاسوسی، خواب خوش طلایى امپریالیسم را بر هم زد و روند انقلاب را تغییر داد و امیدهایى را که امریکا در مورد بازگشت انقلاب ایران به دامان غرب داشت به هم ریخت.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۵:۱۴
0
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۱:۰۰
0

مروری بر برخی فرمایشات امام خمینی(ره) درباره اشرافی‌گری و کاخ نشینی: روزی که رئیس جمهور به کاخ‏ نشینی توجه بکند روز انحطاط او و اطرافیانش است

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۰:۵۸
0