ramin(janaghaee)

۶ مطلب در خرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

وظیفه‌ی منتظران مهدی(عج) درکلام رهبر انقلاب:
گلچینی از بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ...
شعارهای انقلاب اسلامی محقق می‌شود/ خود را برای سربازی امام زمان آماده کنید/ فقط نشستن و اشک ریختن فایده ندارد!به گزارش مشرق، پایگاه اطلاع‌رسانی khamenei.ir، گلچینی از بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد حضرت ولی‌عصر ارواحنا له‌الفداه را منتشر کرده است.
 

* این، آینده‌ی قطعی شماست

ملت ایران به فضل پروردگار، با هدایت الهی، با کمکهای معنوی غیبی و با ادعیه‌ی زاکیه و هدایتهای معنوی ولیالله‌الاعظم ارواحنافداه خواهد توانست تمدن اسلامی را بار دیگر در عالم سربلند کند و کاخ با عظمت تمدن اسلامی را برافراشته نماید. این، آینده‌ی قطعی شماست. جوانان، خودشان را برای این حرکت عظیم آماده کنند. نیروهای مؤمن و مخلص، این را هدف قرار دهند.
دیدار ایثارگران 76.5.29
 
* قبل از فرج، آسایش و راحت‌طلبی و عافیت نیست!

قبل از دوران مهدی موعود، آسایش و راحت‌طلبی و عافیت نیست... ت. قبل از ظهور مهدی موعود، در میدانهای مجاهدت، انسانهای پاک امتحان میشوند؛ در کوره‌های آزمایش وارد میشوند و سربلند بیرون میآیند و جهان به دوران آرمانی و هدفىِ مهدی موعود(ارواحنافداه) روزبه‌روز نزدیکتر میشود؛ این، آن امید بزرگ است؛ لذا روز نیمه‌ی شعبان، روز عید بزرگ است.
دیدار با مردم قم 70.11.30
 
* حقیقت انتظار

انتظار، یعنی دل سرشار از امید بودن نسبت به پایان راه زندگی بشر. ممکن است کسانی آن دوران را نبینند و نتوانند درک کنند - فاصله هست - اما بلاشک آن دوران وجود دارد؛ لذا تبریک این عید - که عید امید و عید انتظار فرج و گشایش است - درست نقطه‌ی مقابل آن چیزی است که دشمن میخواهد به وجود بیاورد.

ما آن وقتی میتوانیم حقیقتاً منتظر به حساب بیاییم که زمینه را آماده کنیم. برای ظهور مهدی موعود(ارواحنافداه) زمینه باید آماده بشود؛ و آن عبارت از عمل کردن به احکام اسلامی و حاکمیت قرآن و اسلام است. اولین قدم برای حاکمیت اسلام و برای نزدیک شدن ملتهای مسلمان به عهد ظهور مهدی موعود (ارواحنافداه و عجّل‌اللَّه‌فرجه)، به‌وسیله‌ی ملت ایران برداشته شده است؛ و آن، ایجاد حاکمیت قرآن است؛
دیدار به مناسبت میلاد حضرت مهدی (عج) 76.9.25
 
* باید زمینه را آماده کنی

مسأله‌ی ولادت حضرت مهدی علیه‌الصّلاةوالسّلام‌وعجّل‌اللَّه‌تعالیفرجه‌الشّریف، از این جهت هم حائز اهمیت است که مسأله‌ی انتظار و دوران موعود را که در مذهب ما، بلکه در دین مقدّس اسلام ترسیم شده است - دوران موعود آخرالزّمان؛ دوران مهدویت - ما به یاد بیاوریم، روی آن تکیه کنیم و بر روی آن مطالعه و دقّت و بحثهای مفیدی انجام گیرد. شما باید زمینه را آماده کنی، تا آن بزرگوار بتواند بیاید و در آن زمینه‌ی آماده، اقدام فرماید. از صفر که نمیشود شروع کرد! جامعه‌ای میتواند پذیرای مهدی موعود ارواحنافداه باشد که در آن آمادگی و قابلیت باشد، والّا مثل انبیا و اولیای طول تاریخ میشود
در دیدار با پاسداران 68.12.10

شعارهای انقلاب اسلامی محقق می‌شود/ خود را برای سربازی امام زمان آماده کنید/ فقط نشستن و اشک ریختن فایده ندارد! 

* دنیا را از عدل و داد پر میکند و ظلم را ریشه‌کن میسازد

خصوصیت مهدی موعود(عجل‌الله‌تعالیفرجه‌وارواحنافداه) در نظر مسلمانان این است که: «یملأالله به‌الارض قسطا و عدلا کما ملئت ظلما و جورا». عدل و داد، استقرار عدالت در جامعه، از بین بردن ظلم از سطح زمین، خصوصیت مهدی موعود است... ت. بشر به سمت آن چیزی حرکت میکند که مظهر آن، وجود مقدس مهدی(علیه‌الصلاةوالسلام‌و عجل‌الله‌تعالیفرجه‌الشریف) باشد و او کسی است که در احادیث متواتر وارد شده که دنیا را از عدل و داد پر میکند و ظلم را ریشه‌کن میسازد.
سخنرانی در خجسته سالروز ولادت امام زمان(عج)68.12.22
 
* باید در آن جهت تلاش و کار کنیم

ما که منتظر امام زمان هستیم، باید در جهتی که حکومت امام زمان(علیه الاف التحیة و الثناء و عجل‌الله تعالی فرجه) تشکیل خواهد شد، زندگی امروز را در همان جهت بسازیم و بنا کنیم. البته، ما کوچکتر از آن هستیم که بتوانیم آن گونه بنایی را که اولیای الهی ساختند یا خواهند ساخت، بنا کنیم؛ اما باید در آن جهت تلاش و کار کنیم.

مظهر عدل پروردگار، امام زمان(عج) است و میدانیم که بزرگترین خصوصیت امام زمان (علیه‌الصّلاةوالسّلام) - که در دعاها و زیارات و روایات آمده است - عدالت میباشد: «یملأ اللَّه به الارض قسطا و عدلا».

رابطه‌ی قلبی و معنوی بین آحاد مردم و امام زمان(عج) یک امر مستحسن، بلکه لازم و دارای آثاری است؛ زیرا امید و انتظار را به طور دایم در دل انسان زنده نگه میدارد.
دیدار اقشار مختلف مردم در روز نیمه‌ی شعبان 87.5.27


* مصداق وعده‌ی الهی

ما همین‌قدر میدانیم که وجود مقدس امام زمان، مصداق وعده‌ی الهی است. همین‌قدر میدانیم که این بازمانده‌ی خاندان وحی و رسالت، علم سرافراز خدا در زمین است. «السلام علیک ایها العلم المنصوب و العلم المصبوب و الغوث و الرحمة الواسعة وعدا غیر مکذوب».

...حجت خدا در بین مردم زنده است؛ موجود است؛ با مردم زندگی میکند؛ مردم را میبیند؛ با آنهاست؛ دردهای آنها، آلام آنها را حس میکند. انسانها هم، آنهائی که سعادتمند باشند، ظرفیت داشته باشند، در مواقعی به طور ناشناس او را زیارت میکنند. او وجود دارد؛ یک انسان واقعی، مشخص، با نام معین، با پدر و مادر مشخص و در میان مردم است و با آنها زندگی میکند. این، خصوصیت عقیده‌ی ما شیعیان است.
سخنرانی در سالروز میلاد امام عصر(عج) 69.12.11
 
* خواهد رسید...

دورانی خواهد رسید که قدرت قاهره‌ی حق، همه‌ی قله‌های فساد و ظلم را از بین خواهد برد و چشم‌انداز زندگی بشر را با نور عدالت منور خواهد کرد؛ معنای انتظار دوران امام زمان این است.
دیدار با مردم قم 70.11.30
 
* پیام انقلاب ما

بشریت که با عطش تمام منتظر امام زمان عج‌الله تعالی فرجه الشریف است و میخواهد مهدی موعود بیاید و چشم انتظار آن حضرت است، برای این است که او بیاید تا دنیا را از عدل و داد پر کند. این است آن پیامی که انقلاب اسلامی برای دنیا دارد و خودش هم متعهد و متکفل آن است.
دیدار با کارگزاران 71.10.17
 
* امیدی در دل بنی آدم

امام زمان علیه سلام‌الله، رمز عدالت و مظهر قسط الهی در روی زمین است. به همین جهت است که همه‌ی بشریت، به شکلی انتظار ظهور آن حضرت را میکشند... د. موضوع امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف، با این دید، نه مخصوص شیعه و نه حتی مخصوص مسلمین است. بلکه انتظاری در دل همه‌ی قشرهای بشر و ملتهای عالم است. امیدی است در دل بنیآدم؛ که تاریخ بشریت به سمت صلاح حرکت میکند. این امید، به بازوان قوت میبخشد، به دلها نور میدهد و معلوم میکند که هر حرکت عدالتخواهانه‌ای، در جهت قانون و گردش طبیعی این عالم و تاریخ بشر است.
دیدار مهمانان خارجی دهه‌ی فجر در روز نیمه شعبان 71.11.18
 
* تاثیر اعتقاد به ظهور حضرت

ملتی که به خدا معتقد و مؤمن و متکی است و به آینده امیدوار است و با پرده نشینان غیب در ارتباط است؛ ملتی که در دلش خورشید امید به آینده و زندگی و لطف و مدد الهی میدرخشد، هرگز تسلیم و مرعوب نمیشود و با این حرفها، از میدان خارج نمیگردد. این، خصوصیت اعتقاد به آن معنویت مهدی علیه آلاف التحیة والثناء است. عقیده به امام زمان، هم در باطن فرد، هم در حرکت اجتماع و هم در حال و آینده، چنین تأثیر عظیمی دارد. این را باید قدر دانست.
دیدار در روز میلاد پربرکت حضرت ولی عصر(عج) 74.10.17
 
* زندگی بشر هم از آن‌جا به بعد است!

دنیای سرشار از عدالت و پاکی و راستی و معرفت و محبت، دنیای دوران امام زمان است که زندگی بشر هم از آن‌جا به بعد است. زندگی حقیقی انسان در این عالم، مربوط به دوران بعد از ظهور امام زمان است که خدا میداند بشر در آن‌جا به چه عظمتهایی نایل خواهد شد.
خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران 79.1.26
 
* روز تحقق شعارها

شعارهایی که امام زمان علیه‌الصلاةوالسلام‌وعجل‌الله‌تعالیفرجه بر سر دست خواهد گرفت و عمل خواهد کرد، امروز شعارهای مردم ماست؛ شعارهای یک کشور و یک دولت است... . این شعارها یک روز تحقق پیدا خواهد کرد.
بیانات در سالروز میلاد خجسته‌ی امام زمان (عج) 79.8.22
 
* فقط نشستن و اشک ریختن فایده ندارد!

امام زمان ارواحنافداه با اقتدار و قدرت و تکیه بر تواناییای که ایمان والای خود او و ایمان پیروان و دوستانش، او را مجهز به آن قدرت کرده است، گریبان ستمگران عالم را میگیرد و کاخهای ستم را ویران میکند.
درس دیگر اعتقاد به مهدویت و جشنهای نیمه‌ی شعبان برای من و شما این است که هر چند اعتقاد به حضرت مهدی ارواحنافداه یک آرمان والاست و در آن هیچ شکی نیست؛ اما این آرمانی است که باید به دنبال آن عمل بیاید. انتظاری که از آن سخن گفته‌اند، فقط نشستن و اشک ریختن نیست.
دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمه‌ی شعبان در مصلای تهران 81.7.30
 
* ما باید خود را برای سربازی امام زمان آماده کنیم

انتظار به معنای این است که ما باید خود را برای سربازی امام زمان آماده کنیم ... سربازی منجی بزرگی که میخواهد با تمام مراکز قدرت و فساد بین‌المللی مبارزه کند، احتیاج به خودسازی و آگاهی و روشن‌بینی دارد... ما نباید فکر کنیم که چون امام زمان خواهد آمد و دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد، امروز وظیفه‌ای نداریم؛ نه، بعکس، ما امروز وظیفه داریم در آن جهت حرکت کنیم تا برای ظهور آن بزرگوار آماده شویم. اعتقاد به امام زمان به معنای گوشه‌گیری نیست... ت. امروز اگر ما میبینیم در هر نقطه‌ی دنیا ظلم و بیعدالتی و تبعیض و زورگویی وجود دارد، اینها همان چیزهایی است که امام زمان برای مبارزه با آنها میآید. اگر ما سرباز امام زمانیم، باید خود را برای مبارزه با اینها آماده کنیم.

دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمه‌ی شعبان در مصلای تهران 81.7.30
 
* بزرگترین وظیفه‌ی منتظران

بزرگترین وظیفه‌ی منتظران امام زمان این است که از لحاظ معنوی و اخلاقی و عملی و پیوندهای دینی و اعتقادی و عاطفی با مؤمنین و همچنین برای پنجه درافکندن با زورگویان، خود را آماده کنند. کسانی که در دوران دفاع مقدس، سر از پا نشناخته در صفوف دفاع مقدس شرکت میکردند، منتظران حقیقی بودند. کسی که وقتی کشور اسلامی مورد تهدید دشمن است، آماده‌ی دفاع از ارزشها و میهن اسلامی و پرچم برافراشته‌ی اسلام است، میتواند ادعا کند که اگر امام زمان بیاید، پشت سر آن حضرت در میدانهای خطر قدم خواهد گذاشت. اما کسانی که در مقابل خطر، انحراف و چرب و شیرین دنیا خود را میبازند و زانوانشان سست میشود؛ کسانی که برای مطامع شخصی خود حاضر نیستند حرکتی که مطامع آنها را به خطر میاندازد، انجام دهند؛ اینها چطور میتوانند منتظر امام زمان به حساب آیند؟ کسی که در انتظار آن مصلح بزرگ است، باید در خود زمینه‌های صلاح را آماده سازد و کاری کند که بتواند برای تحقق صلاح بایستد.
دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمه‌ی شعبان در مصلای تهران 81.7.30
 
* یک حکومت صددرصد مردمی

...حکومت آینده‌ی حضرت مهدی موعود ارواحنافداه، یک حکومت مردمی به تمام معناست... امام زمان، تنها دنیا را پر از عدل و داد نمیکند؛ امام زمان از آحاد مؤمن مردم و با تکیه به آنهاست که بنای عدل الهی را در سرتاسر عالم استقرار میبخشد و یک حکومت صددرصد مردمی تشکیل میدهد
دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمه‌ی شعبان در مصلای تهران 81.7.30
 
* ناظر است و میبیند!

امام زمان ناظر است و میبیند. انتخابات شما را امام زمان دید؛ اعتکاف شما را امام زمان دید؛ تلاش شما جوان‌ها را برای آذین‌بندی نیمه‌ی شعبان، امام زمان دید؛ حضور شما زن و مرد را در میدان‌های گوناگون، امام زمان دیده است و میبیند؛ حرکت دولتمردان ما را در میدان‌های مختلف، امام زمان میبیند و امام زمان از هر آنچه که نشانه‌ی مسلمانی و نشانه‌ی عزم راسخ ایمانی در آن هست و از ما سر میزند، خرسند میشود. اگر خدای نکرده عکس این عمل بکنیم، امام زمان را ناخرسند میکنیم. ببینید، چه عامل بزرگی است.
دیدار اقشار مختلف مردم به‌مناسبت نیمه‌ی شعبان 84.6.29
 
* این معنی انتظار فرج است

معنای انتظار فرج به عنوان عبارة أخرای انتظار ظهور، این است که مؤمن به اسلام، مؤمن به مذهب اهل‌بیت(علیهم السلام) وضعیتی را که در دنیای واقعی وجود دارد، عقده و گره در زندگی بشر میشناسد... امام زمان (علیه الصلاة و السلام) برای اینکه فرج برای همه‌ی بشریت به وجود بیاورد، ظهور میکند که انسان را از فروبستگی نجات بدهد؛ جامعه‌ی بشریت را نجات بدهد؛ بلکه تاریخ آینده‌ی بشر را نجات بدهد. انتظار فرج یعنی قبول نکردن و رد کردن آن وضعیتی که بر اثر جهالت انسانها، بر اثر اغراض بشر بر زندگی انسانیت حاکم شده است. این معنی انتظار فرج است.
دیدار اقشار مختلف مردم به‌مناسبت نیمه‌ی شعبان 84.6.29

* دست قاهر قدرتمند الهی

...انتظار فرج، انتظار دست قاهر قدرتمند الهی ملکوتی است که باید بیاید و با کمک همین انسانها سیطره‌ی ظلم را از بین ببرد و حق را غالب کند و عدل را در زندگی مردم حاکم کند و پرچم توحید را بلند کند؛ انسانها را بنده‌ی واقعی خدا بکند. باید برای این کار آماده بود... انتظار معنایش این است. انتظار حرکت است؛ انتظار سکون نیست؛ انتظار رها کردن و نشستن برای اینکه کار به خودی خود صورت بگیرد، نیست. انتظار حرکت است. انتظار آمادگی است... ت. انتظار فرج یعنی کمر بسته بودن، آماده بودن، خود را از همه جهت برای آن هدفی که امام زمان (علیه الصلاة والسلام) برای آن هدف قیام خواهد کرد، آماده کردن. آن انقلاب بزرگ تاریخی برای آن هدف انجام خواهد گرفت. و او عبارت است از ایجاد عدل و داد، زندگی انسانی، زندگی الهی، عبودیت خدا؛ این معنای انتظار فرج است.
دیدار اقشار مختلف مردم در روز نیمه‌ی شعبان 87.5.27
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۹۳ ، ۲۱:۳۰
0

مواضع تند مراجع عظام تقلید علیه بانک در دیدار با رئیس بانک مرکزی


بانکداری اسلامی یا بانکداری بدون ربا واژه‌ای است که از اوائل ورود بانک به کشورهای اسلامی از سال ۱۹۷۰ همواره مورد بحث و بررسی علمای دین و اقتصاددانان قرار گرفته و تا به امروز نیز این بحث‌ها ادامه دارد.

کشورهای مسلمان برای استفاده از مزایای این سیستم دست به کار شدند تا قوانین آن را مطابق با فقه و احکام اسلامی تعریف کنند تا عملیات بانکداری بر اساس فقه معاملات اسلامی صورت گیرد و ربا که یکی از بزرگ‌ترین گناهان کبیره‌ است از آن حذف گردد. بر این اساس طبق فقه اسلامی دریافت پول اضافی از وام‌گیرنده ربا و حرام است.

در کشور ما برای حل این مشکل مجلس شورای اسلامی ایران در سال ۱۳۶۲ قانونی را با عنوان قانون عملیات بانکی بدون ربا به تصویب رساند که از سال ۱۳۶۳ اجرایی شد. بر طبق این قانون «بانک‌های جمهوری اسلامی در برابر تسهیلاتی که به مشتریانشان ارائه می‌دهند حق دریافت مبلغ نقدی یا جنسی که از قبل تعیین شده باشد ندارند و اعطای تسهیلات بانکی از راه یازده عقد اسلامی مجاز انجام می‌شود».

اما با بررسی عملکرد سیستم بانکی کشور مشاهده می‌شود که عملیات بانکداری بدون ربا در واقع در بسیاری از بانک‌ها در حد اسم باقی مانده و تا به امروز عملیاتی نشده است. علما‌ و مراجع تقلید بارها بر ربوی بودن معاملات بانکی در کشور تاکید کرده و خواستار اصلاح این روش بوده و هستند.

بر این اساس و با توجه به نهی شدید اسلام از معاملات ربوی که در برخی روایات گناه آن را بالاتر از زنا در کعبه با محارم و جنگ با خدای متعال ذکر کرده‌اند و اثر مستقیم بانکداری در زندگی مردم، به نظر می‌رسد مسئولین امر باید هر چه زودتر برای برون رفت از این وضعیت اقدام کنند و با بهره‌گیری از نظر مراجع تقلید و علما و حوزه‌های علمیه راه‌های عملی اجرای بانکداری بدون ربا و بانکداری اسلامی را یافته و با دقت و حساسیت به اجرای آن بپردازند.

در این راستا ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سفری یک روزه به قم برای بهره‌مندی از نظرات مراجع تقلید و علمای حوزه‌ علمیه با ایشان دیدار و گفت‌وگو کرد.

* هنوز برای بانکداری بدون ربا کاری انجام نشده است

آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری در این دیدار اظهار کرد: کنترل شدن تورم در کشور را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم این خبرها پی‌درپی باشد.

وی بر ضرورت فعال کردن امکانات بانک‌ها در راستای تولید تأکید و ابراز کرد: یکی از اقدامات مهم باید رونق تولید در کشور باشد و اینکه برخی وام بگیرند و معلوم نشود با آن چه کاری انجام می‌دهند شایسته نیست.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور ادامه داد: هر چند در شرایط تحریم کار ما در عرصه تولید سخت است اما اگر چرخه تولید بچرخد تورم پایین می‌آید و مشکلات اقتصادی کشور حل می‌شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه اقتصاد کشور ما اقتصادی سیاسی است، اظهار کرد: نباید اقتصاد متأثر از اظهارنظرهای سیاسی باشد گاهی یک جمله التهاب ایجاد می‌کند و وضعیت اقتصادی کشور را به هم می‌ریزد.

حسینی بوشهری با اشاره به بیانات رهبری مبنی بر اینکه نباید اقتصاد کشور را به مذاکرات گره بزنیم بلکه باید به درون توجه کنیم‌ گفت: اگر مسائل اقتصادی ما به مذاکرات گره زده شود با یک لبخند و اخم دشمن مسائل تغییر پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه توسعه بانک‌ها باید کارشناسی شده باشد، گفت: توسعه بانک‌ها سبب ایجاد رقابت و سودهای آنچنانی می‌شود.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه هنوز برای بانکداری بدون ربا کاری انجام نشده است ابراز کرد: در برخی از کشورهای خارجی نرخ سود بسیار کم است؛ باید روندی در پیش گرفته شود تا مشکلات حل شود و در این زمینه حوزه هر کمکی که بتواند ارائه می‌دهد.

وی بر ضرورت ارائه یک سیستم بانکی از منظر اسلامی تأکید کرد و گفت: در این زمینه حوزه می‌تواند به شما کمک کند و مراجع تقلید و علما همیشه شما را دعا می‌کنند تا در کارهایتان موفق باشید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه ملت ایران جزء بهترین و فداکارترین ملت‌ها است، بر ضرورت خدمت رسانی به آنها تأکید کرد و افزود: ملت همیشه و در همه صحنه‌های دفاع از انقلاب حضور داشتند و باید به بهترین شکل به آنها خدمت کنیم.

* بانک‌ها عقود شرعیه را رعایت نمی‌کنند و بانکداری ما در حال تبدیل به بانکداری اسلامی توأم با ربا است

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در این دیدار با اشاره به اینکه مردم با روی کار آمدن دولت جدید به حل مشکل انرژی هسته‌ای و بهبود وضعیت اقتصادی امید پیدا کردند گفت: اگر در بحث انرژی هسته‌ای دشمنان لجبازی نکنند شاید این مسئله به نتیجه برسد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه فشار اقتصادی بر طبقات پایین خیلی زیاد است،‌ ابراز کرد:‌ مردم در این ارتباط با ما صحبت می‌کنند و ۷۰۰ نامه در این رابطه آمده است که از مشکلات اقتصادی گلایه می‌کنند.

وی مشکلات کارخانه‌ها را مورد توجه قرار داد و گفت:‌ امروز کارخانه‌ها گلایه می‌کنند که با گران شدن همه چیز از ما توقع دارند تا اجناس خود را با همان قیمت گذشته به فروش برسانیم.

آیت‌الله مکارم شیرازی بیان کرد:‌ بانک‌ها عقود شرعیه را رعایت نمی‌کنند و بانکداری ما در حال تبدیل به بانکداری اسلامی توأم با ربا است؛‌ در عقود اسلامی باید به همان عقد عمل شود و برای غیر آن نمی‌توان عمل کرد.

وی با بیان اینکه در بانکداری اسلامی بانک باید سرمایه را به تولید ببرد و اگر سهمی می‌دهد از درآمد آن تولید باشد افزود: بانک‌ها باید جلوی ازدیاد شعبه‌ها را بگیرند چون مردم تصور می‌کنند که بانک‌ها درآمد فراوانی دارند که این همه شعبه دارند.

این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه بانک‌ها باید سود در سایه خدمت ارائه دهند نه منهای خدمت به مردم گفت:‌ بانک‌ها بیش از همه چیز سود خود را می‌بینند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به مسئله هدفمندی یارانه‌ها ابراز کرد: این یارانه‌ها از ابتدا بلایی برای مملکت بود و بنده به مجلس گفتم که باید جلوی این مسئله را از ابتدا می‌‌گرفتید.

وی با بیان اینکه دادن پول هنگفت چرخ اقتصاد ما را می‌خواباند، اظهار کرد: فقط یک سوم جمعیت ما نیازمند دریافت یارانه هستند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه بانک‌ها نباید جریمه تأخیر بگیرند،‌ گفت: جریمه‌های تأخیر داخل در فاز تعزیر می‌شود و این تعزیر متعلق به بیت‌المال و حاکم شرع است.

وی با بیان اینکه آمارها باید واقعی باشند، ابراز کرد: آمارها نباید خوشایند دولت‌ها باشد و هر تشکیلاتی که آمار غیرواقعی بدهد در آینده با شکست مواجه می‌شود.

*در مملکت اسلامی بانک‌ها نباید جریمه دیر کرد بگیرند

آیت‌الله حسین نوری همدانی نیز با تاکید بر اینکه نباید برخی از مشکلات اقتصادی را به دلیل تحریم‌ها بدانیم گفت: اقتصاد یکی از جنبه‌های مهم جامعه اسلامی است و باید نسبت به آن اهتمام لازم را داشته باشیم.

این مرجع تقلید اظهار کرد:‌ فقر در اسلام وجود ندارد و برنامه اسلامی طوری است که اگر به آن عمل شود فقر ریشه‌کن می‌شود.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه اسلام سعی می‌کند، در جامعه سه موضوع جهل، فقر و ظلم را ریشه‌کن کند،‌ ابراز کرد:‌ مبنای اسلام این است که مردم فقیر نباشند و رفاه نسبی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه باید بر قیمت‌ها نظارت وجود داشته باشد،‌ بیان کرد:‌ عدم توجه به قیمت‌ها سبب فقر در جامعه می‌شود؛ متأسفانه در کشور اجناس در هر منطقه‌ای به یک قیمت عرضه می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه ۵۰ درصد گرانی و فقر، معلول بی مدیریتی است، یادآور شد:  فقر عارضه کمرشکن و تلخی است.

آیت‌الله نوری همدانی با تأکید بر اینکه فقر سبب انحطاط و عقب‌ماندگی می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر بتوانید با برنامه‌ریزی با فقر مبارزه کرده و آن را ریشه‌کن کنید، اقدام مؤثری در مسیر پیشرفت کشور انجام داده‌اید.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه بانک‌ها نقش مهمی در زندگی اقتصادی مردم دارند، گفت: فرهنگ بانک‌ها مربوط به اروپا است و از آنجا به ایران آمده است و ما باید بانکداری را اسلامی کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید هدف بانک‌ها خدمت به مردم باشد، عنوان داشت: باید به مسئله بانکداری بدون ربا توجه کنیم و این مسئله باید از ایران اسلامی آغاز شود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه پول افراد متمول باید در مسیر تولید و چرخیدن چرخ اقتصاد مملکت مصرف شود، ابراز کرد:‌ بانک‌ها دیرکرد می‌گیرند، مملکت اسلامی نباید بانک‌هایش به این شکل باشند.

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به اینکه اسلام، سود را در برابر کار می‌داند؛ نه در برابر سرمایه، گفت:‌ بانک‌ها باید بدون ربا و منشأ خدمت برای مردم باشند، عقود اسلامی واقعاً باید عقود اسلامی باشد؛ اگر ربا ریشه‌کن شود و پول‌ها را در راه تولید به کار ببریم، مشکلات ما حل می‌شود.

ملتی که جیب خالی داشته باشد ستون فقراتش شکسته شده و چنین ملتی اهل مقاومت نیست

آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینکه همواره باید با مردم صداقت داشته باشیم خاطرنشان کرد: مردم دارای فطرت درستی هستند و در چارچوب دین حرکت می‌کنند.

وی تاکید کرد: اگر مردم عمل درست ببینند در مسیر دین می‌مانند چیزی که آنها را از مسیر خارج می‌کند اختلاس و بی‌عرضگی است.

آیت‌الله جوادی آملی با تاکید بر اینکه امام به مردم ثابت کرد که خیمه دین به همه مردم اختصاص دارد تصریح کرد: امروز در جامعه نیاز داریم که به اقتصاد و فرهنگ توجه لازم را داشته باشیم.

وی با اشاره به تاکید رهبری به توجه به اقتصاد مقاومتی گفت: در فرهنگ دینی و قرآنی مال و دارایی ستون اقتصادی جامعه است.

این استاد حوزه گفت: ملتی که جیب خالی داشته باشد ستون فقراتش شکسته شده و چنین ملتی اهل مقاومت نیست.

وی با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی موجب بروز مشکل در بخش‌های اشتغال و اقتصاد می‌شود، گفت: باید به دور از شعار به حفظ استقلال مملکت بود؛ ملتی که جیبش خالی باشد اهل سازش است.

وی با تاکید بر این‌که «ربا نه تنها راه حل نیست، بلکه راه بند است»، گفت: ربا و جریمه دیرکردی که حرام است را بانک‌ها از مردم می گیرند، به کارمندان خود به عنوان حقوق می‌دهند و آن‌ها نیز به خانه و زندگی خود می‌برند و این بدین مفهوم است وقتی کار حلال نباشد مستقیم حرام می‌شود و به جهنم می‌رود.

 جوادی‌آملی تاکید کرد: تاخیر دیرکرد حرام است و حقوقی که از این طریق پرداخت می‌شود نیز حرام است.

 وی با اشاره به این‌که «ربا را به جای قرض الحسنه به میدان آوردیم و کسی به کسی رحم نمی‌کند»، گفت: جامعه‌ای که رحم و عاطفه نداشته باشد پرونده‌های دستگاه قضا بیشتر می‌شود.

*اخذ دیرکرد در اسلام حرام است

آیت‌الله جعفر سبحانی نیز در دیدار رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه مسئولان باید کاری کنند که تجارت در دست مردم باشد و دولت بر کار آنها نظارت داشته باشد، اظهار داشت: ‌الان بانک‌ها کار تجارت را انجام می‌د‌هند که این باید اصلاح شود.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم تورم را کم و اشتغال ایجاد کنیم ‌باید درهای کشور را ببندیم و وار‌د‌ات د‌ر حد بسیار کم باشد.

این مرجع تقلید در ادامه ضرورت حمایت از تولیدات داخلی را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: به طور مثال در کشور ما نساجی در حال رشد است و باید از این صنعت حمایت کرد.

وی تصریح کرد: باید زمینه‌ای فراهم شود که صادرات در کشور رونق گرفته و واردات نیز در حد ضروریات باشد.

آیت‌الله سبحانی گفت: اگر این اتفاق بیفتد تولید و اشتغال در کشور رونق گرفته و شاهد خواهیم بود که تورم نیز کنترل می‌شود.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: استفتائاتی نزد ما می‌آید که افراد اقساط خود را پرداخت کرده‌اند ولی مشکل دیرکرد دارند.

وی تصریح کرد: اخذ دیرکرد در اسلام حرام است و کسب دیرکرد نوعی تعارض بین قوه مجریه و فتوا و فقه به وجود می‌آورد؛ مشکل دیرکرد در سیستم بانکی باید حل شود.

ربوی بودن عملیات بانکداری در کشور مورد تاکید همه مراجع و علمای بزرگ حوزه‌ علمیه است و مسئولین باید این دغدغه و هشدارها را جدی گرفته و با برنامه‌ریزی صحیح طبق دستورات اسلامی و نظارت بر عملکرد بانک‌ها این آسیب جدی را از نظام اسلامی دور کرده و در این عرصه نیز الگویی کاملاً اسلامی و انسانی به جهانیان ارائه دهند.

منبع: خبرگزاری فارس

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ خرداد ۹۳ ، ۱۲:۳۲
0

امام علی (ع) :

  • آفت موفّقیت، تنبلى است [1]
  • مؤمن به آنچه ماندنى است راغب است و از آنچه رفتنى است رویگردان ... از تنبلى به دور است و پیوسته سرزنده و کوشاست.[2]
  • تنبلى، آخرت را تباه مى‏کند .[3]
  • از سستى است، که تنبلى زاییده مى‏شود .[4]
  • با عزم و اراده، به مبارزه سستى بروید .[5]
  • به تأخیر افکندن کار، نشانه تنبلى است .[6]

امام باقر (ع):

  • تنبلى به دیـن و دنیا زیــان مى‏زند .[7]
  • من نفرت دارم از شخص - یا براى شخص - که در کار دنیایش تنبل باشد. هر که در کار دنیایش تنبل باشد، در در کار آخرتش تنبل‏‌تر است .[8]

امام صادق (ع) به یکى از فرزندان خود: از تنبلى و بى‏‌حوصلگى بپرهیز؛ زیرا که این دو خصلت، تو را از بهره دنیا و آخرتت باز مى‏‌دارند .[9]



[1]  - «آفةُ النُّجْحِ الکَسَلُ»: غرر الحکم: 3968،منتخب میزان الحکمة، 492.

[2]  - «المؤمنُ یرغَبُ فیما یَبقى، ویَزهَدُ فیما یَفنى ... بَعیدٌ کَسَلُهُ، دائمٌ نَشاطُهُ.»: بحار الأنوار: 78 / 26 / 92، منتخب میزان الحکمة: 492.

[3]  - «الکَسَلُ یُفسِدُ الآخِرَةَ»: مستدرک الوسائل: 13 / 45 / 14695، منتخب میزان الحکمة: 492.

[4]  - «مِن التوانی یَتَولَّدُ الکَسَلُ»: غرر الحکم: 9284، منتخب میزان: 492.

[5]  - «ضادُّوا التَّوانِیَ بالعَزم.»: غرر الحکم: 5927، منتخب میزان الحکمة: 492.

[6]  - «تَأخیرُ العَمَلِ عُنوانُ‏الکَسَلِ»: غرر الحکم: 4471، منتخب میزان الحکمة: 492.

[7]  - «الکَسَلُ یُضِرُّ بالدِّینِ والدنیا»: بحار الأنوار: 78 / 180 / 64، منتخب میزان الحکمة: 492.

[8]  - «إنّی لاَُبغِضُ الرجُلَ‏- أو اُبغِضُ للرجُلِ أن یَکونَ کَسلانا عن أمرِ دُنیاهُ ، ومَن کَسِلَ عَن أمرِ دُنیاهُ فهُو عن أمرِ آخرتِهِ أکسَلُ»: الکافی: 5 / 85 / 4، منتخب میزان الحکمة: 492.

[9]  - «لِبَعضِ وُلدِهِ: إیّاکَ والکَسَلَ والضَّجَرَ ؛ فإنّهما یَمنَعانِکَ مِن حَظِّکَ مِن الدنیا والآخِرَةِ»: الکافی: 5 / 85 / 2، منتخب میزان الحکمة: 492.


این مطلب به نقل از سایت دکتر قدیری ابیانه www.ghadiri.ir می باشد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ خرداد ۹۳ ، ۲۳:۴۱
0
آشنایی با جیش الشعبی سوریه؛
"جیش الشعبی" به رهبری «هلال اسد»، پسر عموی بشار اسد، در تابستان سال 2012 میلادی تشکیل شد، زمانی که بسیاری از محافل منطقه ای و بین المللی به این باور رسیده بودند که نظام سوریه رو به سرنگونی و فروپاشی است و تا آگوست سال 2013 میلادی تعداد نیروهای جیش الشعبی 100 هزار نفر برآورد شده است.
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ خرداد ۹۳ ، ۲۲:۳۷
0
رهبر انقلاب در دیدار قاریان و حافظان مسابقات بین‌المللی قرآن:
انس با قرآن، عزت را برای امت اسلامی به ارمغان خواهد آورد/ بزرگ‌ترین گرفتاری امروز دنیای اسلام غفلت از توطئه‌ها و خباثت دشمنان است/ سیاست دشمنان اسلام براه انداختن جنگ های داخلیِ نیابتی و برادرکشی در جوامع اسلامی است
به گزارش مشرق، در سالروز ولادت با سعادت حضرت زین العابدین امام سجاد علیه السلام، فضای حسینیه امام خمینی(ره) آکنده از عطر دل انگیز آیات روح بخش کلام الله مجید شد و اساتید، قاریان و حافظان برترِ سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، محفل نورانی انس با قرآن را در حضور حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، بر پا کردند.

حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار، هدف نهایی از حفظ و تلاوت قرآن را، «فهم و عمل» به آن و «انس با کلام الهی» خواندند و با بیان اینکه «هدایت الهی» و «فهم معیارهای اساسی قرآن در مسائل حساسی نظیر شناخت دشمن» در گروی انس با قرآن کریم است، خاطرنشان کردند: انس با قرآن و تدبر و تعمق در معانی و مفاهیم آن، عزت وعده داده شده از سوی خدای متعال را برای امت اسلامی به ارمغان خواهد آورد.

رهبر انقلاب، اقبال گسترده و گرایش نوجوانان و جوانان به قرآن کریم پس از پیروزی انقلاب اسلامی را نعمتی بزرگ برشمردند و افزودند: انس با قرآن، جامعه را به عمل به تعالیم حیات بخش آن نزدیک می کند که هدف برتر و نهایی از حفظ و تلاوت قرآن نیز همین است.

ایشان، همچنین انس با قرآن کریم را نشانه آماده بودن قلب انسان برای دریافت هدایت الهی خواندند و گفتند: امروز بزرگترین گرفتاری دنیای اسلام، فاصله گرفتن از معارف قرآنی و در نتیجه، غفلت از توطئه ها و خباثت دشمنان اسلام است.

حضرت آیت الله خامنه ای، راه جبران این کمبود اساسی در دنیای اسلام را فهم دقیق معیارهای قرآنی دانستند و خاطرنشان کردند: دشمنان اسلام بعد از پدید آمدن جمهوری اسلامی توطئه های خود را علیه اسلام شدیدتر و پیچیده تر کردند.

رهبر انقلاب گفتند: امروز سیاست دشمنان اسلام براه انداختن جنگ های داخلیِ نیابتی و برادرکشی در جوامع اسلامی است اما متأسفانه برخی در امت اسلامی متوجه این سیاست شوم نیستند و حاضرند برای مقابله با برادران مسلمان خود دست بدست شیطان بدهند و حتی با رژیم صهیونیستی همکاری کنند.

ایشان همچنین با قدردانی از برگزار کنندگان و شرکت کنندگان مسابقات بین المللی قرآن خاطرنشان کردند: امت اسلامی می‌تواند به برکت انس روزافزون با مفاهیم قرآن کریم، به عزت وعده داده شده از سوی خداوند متعال دست یابد.

پیش از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی حجت الاسلام و المسلمین محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن تبریک اعیاد شعبانیه بویژه میلاد مسعود امام سجاد علیه السلام با اشاره به سطح بالای مسابقات و استقبال چشمگیر از سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم گفت: در این دوره از مسابقات 71 کشور از قاره های مختلف جهان حضور داشتند و این مسابقات از سوی 10 داور خارجی، 5 داور ایرانی و سه عضو ناظر مورد ارزیابی قرار گرفت.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ خرداد ۹۳ ، ۱۶:۰۵
0
رهبر انقلاب دردیدار رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی:
این مبارزه هنگامی به پایان خواهد رسید که جامعه بشری بتواند خود را از شَرّ جبهه استکبار و در رأس آن امریکا که پنجه‌های خود را بر جسم و روح و فکر بشریت گسترانیده است، رهایی دهد که این کار نیز نیازمند مبارزه‌ای دشوار و طولانی و گام‌های بلند خواهد بود.
تفکر «استمرار مبارزه» با جبهه استکبار بر تمام شئون کشور حاکم باشد/ تئوریزه کردن سازش و تسلیم مقابل زورگویان خیانت است/ راه علاج مشکلات را باید در درون کشور یافت نه در بیرون مرزها/ در تدوین برنامه ششم بر اقتصاد مقاومتی، فرهنگ اسلامی و شتاب علمی تکیه کنیدبه گزارش مشرق، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (یکشنبه) در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، تنها راه ایستادگی در مقابل جبهه ضدبشری استکبار را استمرار تفکر «مبارزه» با این جبهه دانستند و با اشاره به لزوم توجه جدی مجلس شورای اسلامی و دولت در تدوین برنامه ششم، به سه اولویت اصلی «اقتصاد مقاومتی»، «فرهنگ انقلابی و دینی» و ادامه روند پرشتاب «پیشرفتهای علمی»، تأکید کردند: راه حل مشکلات اقتصادی و سیاسی کشور را نمی توان در بیرون از مرزها پیدا کرد بلکه علاج واقعی مشکلات در درون کشور و تکیه بر ظرفیت ها و توانایی های داخلی است.

رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار ضمن تسلیت سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) به شکل گیری نظام اسلامی و همچنین بقای آن، براساس «تفکر مبارزه»،  اشاره و خاطرنشان کردند: پیشرفت جمهوری اسلامی ایران و عبور موفقیت آمیز نظام اسلامی از مقاطع مهم و سرنوشت ساز 35 سال گذشته مرهون مبارزه ی جدی، صادقانه و خردمندانه ملت ایران بوده است که این تفکر باید با حفظ ویژگی های آن ادامه یابد.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه بدون ادامه تفکر مبارزه با جبهه استکبار نمی توانیم به اهداف والای نظام اسلامی برسیم، افزودند: علت تأکید بر ادامه مبارزه، جنگ طلبی نظام اسلامی نیست بلکه عقل و خرد حکم می کند که انسان برای عبور از منطقه ای مملو از دزدان دریایی، خود را مجهز کند و توانایی و انگیزه دفاع از خود را داشته باشد.

ایشان تأکید کردند: دنیای امروز مملو از دزدان غارتگر عزت و حیثیت و اخلاق بشریت است که با مجهز شدن به علم و کسب ثروت و قدرت، با وجهه ای به ظاهر انسانی به راحتی مرتکب جنایت می شوند و به آرمانهای بشری خیانت و در نقاط مختلف دنیا جنگ افروزی می کنند.

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: در چنین شرایطی چاره ای جز ادامه مبارزه و حاکم بودن تفکر مبارزه در همه امور کشور اعم از داخلی و خارجی وجود ندارد.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تلاش عده ای برای تئوریزه کردن «تفکر سازش و تسلیم»، خاطرنشان کردند: کسانی که می خواهند، سازش و تسلیم در برابر زورگویان را ترویج و نظام اسلامی را متهم به جنگ طلبی کنند، در واقع مرتکب خیانت می شوند.

ایشان افزودند: نظام اسلامی، نظام انسانی و شرف و احترام به کرامت بشریت و نظام صلح و خیر است.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: همه مسئولان کشور در بخشهای مختلف اعم از بخش های  اقتصادی، علمی و فرهنگی، سیاستگذاری، تقنین و مذاکرات خارجی باید بدانند که در حال مبارزه هستند و در مسیر ادامه مبارزه ی پیدایش و بقای نظام اسلامی قرار دارند.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: این موضوع باید همچون تفکر گسترده ای بر تمام امور و شئون کشور حاکم باشد و باید خود را در مقابل جبهه استکبار قوی کرد و محکم ایستاد.

ایشان در ادامه همین مبحث، سؤالی را مطرح کردند و گفتند: این مبارزه تا چه زمانی طول خواهد کشید؟

رهبر انقلاب اسلامی در پاسخ به این سؤال تأکید کردند: مبارزه و جهاد تمام شدنی نیست چون شیطان و جبهه ی شیطان همواره وجود دارد اما ممکن است در شرایط مختلف شیوه ها و روشهای جهاد و مبارزه متفاوت باشد.

حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: این مبارزه هنگامی به پایان خواهد رسید که جامعه بشری بتواند خود را از شَرّ جبهه استکبار و در رأس آن امریکا که پنجه های خود را بر جسم و روح و فکر بشریت گسترانیده است، رهایی دهد که این کار نیز نیازمند مبارزه ای دشوار و طولانی و گامهای بلند خواهد بود.

ایشان برپایی نظام اسلامی در ایران را بلندترین گام در مسیر این مبارزه دانستند و افزودند: تشکیل دوره های پی در پی مجلس در 35 سال گذشته و حضور نمایندگان در مجلس به عنوان مظهر مردم سالاری دینی، یک مبارزه است که باید آن را قدر دانست و به پیش بُرد.

رهبر انقلاب اسلامی به موضوع تأکید بر «مدیریت جهادی»، در نامگذاری سال جاری اشاره و خاطرنشان کردند: مدیریت جهادی فقط شامل امور مربوط به دولت نمی شود بلکه مجلس نیز اگر وظایف تقنینی و نظارتی خود را فقط با انگیزه خدمت به مردم انجام دهد، بزرگترین کار جهادی صورت گرفته است.

حضرت آیت الله خامنه ای، تنها راه حل مشکلات کشور را اقتصاد مقاومتی و پرهیز از چشم دوختن به بیرون از مرزها دانستند و گفتند: من از همه کسانی که در بخش های مختلف ابتکار و حرکت دارند، دفاع صمیمانه و واقعی می کنم اما معتقدم، علاج مشکلات در درون کشور است.

ایشان افزودند: برای حل مشکلات باید راه حل صحیح را شناخت و با دلیری و شجاعت آن را انجام دادکه یک گام بلند در این عرصه اقتصاد مقاومتی است.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به حمایت ها و ستایش های لفظی که در ماههای اخیر از اقتصاد مقاومتی شده است، تأکید کردند: برای اجرای اقتصاد مقاومتی تمجید و ستایش لفظی کافی نیست بلکه باید حرکت و اقدام کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای با تشکر از فعالیت های دولت و مجلس درخصوص اقتصاد مقاومتی گفتند: مجلس باید فعالیتهای انجام گرفته را در بُعد تقنینی و در بُعد نظارتی، پیگیری جدی کند.

ایشان تصویب قوانین مناسب برای اقتصاد مقاومتی و حذف قوانین مزاحم و یا معارض و نظارت بر عملکرد دولت را از وظایف اصلی مجلس برشمردند و افزودند: مجلس درخصوص قانونگذاری برای اقتصاد مقاومتی نمی تواند فقط متکی به طرح ها باشد بلکه دولت باید لوایح مناسب را به مجلس ارائه دهد.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به آماده شدن مجلس شورای اسلامی برای تدوین «برنامه پنجساله ششم» تأکید کردند: در این برنامه باید «اقتصاد مقاومتی»، «فرهنگ» و «علم» سه اولویت اصلی باشند.

حضرت آیت الله خامنه ای درخصوص «فرهنگ» گفتند: منظور از فرهنگ، فرهنگ انقلابی و دینی و ایجاد حرکت فرهنگی بر مبنای اسلام و ارزشهای اسلامی و تقویت فرهنگ و باور و آداب و اخلاق اسلامی در جامعه است.

ایشان تأکید کردند: نباید به صرف بوجود آمدن و یا گسترش یک ابزار فرهنگی در جامعه، تلقی پیشرفت فرهنگ شود بلکه پیشرفت فرهنگی در جامعه، هنگامی است که فرهنگ دینی و انقلابی گسترش یابد.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: انتظار من از نمایندگان مجلس به عنوان سربازان انقلاب، حمایت از گسترش فرهنگ انقلابی و اسلامی در جامعه است.

حضرت آیت الله خامنه ای درخصوص «علم» به عنوان سومین اولویت تدوین برنامه ششم گفتند: حرکت پرشتاب علمی که در 12 سال اخیر در کشور بوجود آمده، به هیچ وجه نباید کُند شود بلکه باید سرعت و شتاب آن بیشتر شود.

ایشان موضوع علم را برای کشور بسیار مهم خواندند و خاطرنشان کردند: بخش عمده ای از افتخار ملی، عزت ملی و ثروت ملی بوسیله علم به دست می آید.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه سخنان خود، یکی از وظایف اصلی نظارتی مجلس را، مبارزه حقیقی با فساد برشمردند و تأکید کردند: در موضوع مبارزه با فساد، از همان ابتدا نباید اجازه داد که کانونهای چرکین شکل بگیرد زیرا در این صورت یا مقابله امکان پذیر نیست و یا اینکه مقابله بسیار دشوار خواهد شد.

حضرت آیت الله خامنه ای همچنین به ابلاغ سیاستهای کلی جمعیت اشاره کردند و با استقبال از طرح مجلس شورای اسلامی برای افزایش باروری و پیشگیری از کاهش جمعیت گفتند: درخصوص جمعیت باید مراقب باشیم که اشتباه سالهای قبل تکرار نشود زیرا بهترین حالت برای دشمن، ایرانی «کم جمعیت» و با اکثریتی «سالخورده» است.

ایشان تأکید کردند: درخصوص موضوع افزایش جمعیت باید طرح ها، صحیح، منطقی و عالمانه باشند.

پیش از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی آقای دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنانی ضمن تسلیت شهادت امام موسی کاظم علیه السلام و تبریک حماسه فتح خرمشهر و بعثت پیامبر گرامی اسلام گفت: مجلس شورای اسلامی در مسائلی همچون فلسطین، سوریه و هسته ای موضعی مستحکم و مقتدرانه داشته است.

دکتر لاریجانی با اشاره به ارائه ی 450 طرح و لایحه در دوره ی دو ساله ی مجلس پنجم افزود: در دو سال گذشته از میان طرحها و لوایح رسیده، 80 قانون به تصویب رسیده است که مورادی چون قانون نظام صنفی، بودجه، آیین دادرسی کیفری از اهم این موارد بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی جهت گیری کلی قوه مقننه را تقویت فضای کسب و کار، پیگیری سیاست های اقتصاد مقاومتی و تقویت بُعد نظارتی مجلس از طریق کمیسیون‌های مربوطه و یا از طریق طرح سئوال از مسئولان اجرایی، تحقیق و تفحص و دیوان محاسبات بیان کرد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ خرداد ۹۳ ، ۱۶:۱۶
0